Платіжна безпека або як не стати жертвами шахраїв?
Здавалося б, це так круто і по-сучасному оплачувати послуги онлайн: комуналка, квитки, їжа, одяг, ліки – абсолютно все, при цьому не виходячи з дому. Особливо зручна форма взаємодії з суспільством у період карантинних обмежень, погоджуєтесь? Проте, як ми знаємо, у медалі завжди дві сторони! І такий широкий спектр використання послуг онлайн, призводить до збільшення шахрайських дій через мережу Інтернет та телефони!
В Україні, як і у світі, найпопулярнішим методом шахрайства є шахрайство, пов’язане з платіжними картками - коли люди самі переказують гроші аферистам або розкривають їм дані своїх карток.
Аби уникнути таких ситуацій варто знати прості правила платіжної безпеки, адже «ознайомлений – значить озброєний»:
1. Надійно зберігайте та не розголошуйте свій PIN-код!
Змінюйте PIN-код до картки
- регулярно: 1 раз на 3 місяці,
- ситуативно: якщо виникла підозра, що ще хтось його може знати.
2. Створіть складний пароль до електронної пошти, соціальних мереж та інтернет-банкінгу (складний пароль може містити: 8 і більше символів, великі та малі літери, цифри та спеціальні знаки/символи).
3. Створюйте унікальний пароль для кожного інтернет-банкінгу, електронної пошти, соціальних мереж тощо.
Під час створення паролю не використовуйте:
- Загальновідомі комбінації паролів (наприклад, Qwerty12, Password123456, Admin1234 та подібні).
- Послідовне/зворотнє написання символів або цифр.
- Особисту персональну інформацію (дата народження, адреса, номер телефону тощо).
4. Не розголошуйте всі реквізити платіжної картки та контролюйте рух коштів на рахунку.
16-значний номер карти – єдине, що ви можете повідомити за телефоном.
- Тримайте в секреті три цифри на звороті картки, коди (одноразові паролі) банків та мобільних операторів.
- Підключіть SMS-інформування стосовно операцій з платіжною карткою.
- Встановіть індивідуальні ліміти на операції з вашою платіжною карткою.
- Використовуйте віртуальну картку для розрахунків в Інтернет. Перераховуйте необхідну суму з основної картки на віртуальну перед здійсненням покупки.
Якщо ви випадково розкрили дані платіжної картки на підозрілому сайті – негайно телефонуйте до банку за номером, вказаним на звороті картки.
Якщо ви стали жертвою шахраїв – напишіть заяву до Кіберполіції за цим посиланням, або повідомте про ваш випадок за телефоном – 0 800 505 170.
5. Купуйте онлайн на перевірених сайтах
Перевіряйте сайти за допомогою:
- сервісу «STOP FRAUD» Кіберполіції;
- сервісу «Black List» Асоціації «ЄМА»;
- також ви можете перевіряти відгуки щодо надійних сайтів, продавців та віртуальних магазинів через пошукові системи.
6. Захистіть телефонний номер, який прив’язаний до банківського рахунку
Не використовуйте номер телефону, який прив’язаний до вашого банківського рахунку в соцмережах, оголошеннях та для контактів з контрагентами/клієнтами. Встановіть PIN-код на SIM-картку зі складним 8-значним паролем та пароль блокування екрана телефону.
Одним із найпоширеніших методів шахрайства, вважають телефонне шахрайство – вид шахрайства, коли шахрай телефонує і переконує жертву повідомити особисту, фінансову чи конфіденційну інформацію або переказати гроші. Ділимось із Вами основними схемами сучасних шахраїв:
- Сценарій «Ваша картка заблокована!»
Шахрай маскується під працівника банку і просить надати інформацію: реквізити картки, одноразові паролі. Також під час розмови шахрай може переконувати здійснити перерахунок коштів, зняти ліміт по картці.
Пам’ятайте: працівники банку ніколи не телефонують, щоб дізнатись зазначену інформацію. Є сумніви шахрай чи працівник? Передзвоніть на офіційний номер телефону банку, який зазначеній на картці.
- Сценарій «Мамо, я в поліції або у лікарні!»
Вночі телефонує нібито представник правоохоронних органів і повідомляє, що Ваш родич в поліції за бійку, ДТП, крадіжку тощо. Щоб його визволити вам необхідно сплатити кошти (перерахувати грошову компенсацію постраждалому/слідчому/лікарю чи судді тощо). Для переконливості шахрай передає слухавку нібито родичеві, який жалібним голосом пояснює, що сталася біда.
P. S. Перед тим, як віддавати, сплачувати чи переказувати кошти, зателефонуйте своєму родичу та запитайте, як у нього справи.
- Сценарій «Ви виграли автомобіль, квартиру, мільйон тощо!»
Жертві надходить SMS-повідомлення щодо виграшу, більше деталей на сайті або за телефоном. Особа, передзвонює за вказаним номером, де їй пояснюють, щоб отримати свій приз, необхідно сплатити податок у розмірі 1% від його вартості. Для переконливості шахраї можуть створити сайт, на якому є вся інформація щодо «акції» та відгуки попередніх переможців.
Пам’ятайте! Податки не перераховує отримувач виграшу (вони утримуються з суми виграшу через її зменшення на суму податків).
Що робити у таких ситуаціях?
Припинити розмову, якщо...
- запитують термін дії картки, тризначний номер на звороті картки, паролі, коди банків та мобільних операторів;
- обіцяють легкі гроші (несподіваний виграш);
- керують в телефонній розмові вашими діями (направляють до терміналу чи банкомату);
- просять сфотографувати та переслати/надати фото платіжної картки;
- лякають, що ваша картка заблокована, а злочинці зламали рахунок;
- просять перейти за посиланням та зазначити всі персональні дані та реквізити платіжної картки.
Випадково повідомили шахраю реквізити картки та паролі?
- Негайно заблокуйте картку (телефонуйте на гарячу лінію банку, вказану на звороті картки або через інтернет-банкінг).
- Зверніться до Кіберполіції онлайн за посиланням.
Пам’ятайте ці прості правила! Бажаємо Вам безпечного та приємного користування банківськими картками без шкоди для вашого морального здоров’я та матеріального благополуччя!